Στὶς 29 Ἰουνίου, ἀγαπητοί μου, ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία ἑορτάζει τοὺς κορυφαίους ἀποστόλους Πέτρο καὶ Παῦλο· τὴν ἑπομένη ἡμέρα, 30 Ἰουνίου, ἑορτάζει τοὺς Δώδεκα ἀποστόλους. Ἀλλὰ καὶ κάθε βδομάδα μία ἡμέρα, τὴν Πέμπτη, πάλι τιμᾷ τοὺς ἀποστόλους. Καὶ δικαίως· αὐτοὶ ὑπῆρξαν οἱ πρῶτοι ἥρωες τῆς πίστεως, οἱ γίγαντες τοῦ πνεύματος, οἱ μεγαλύτεροι εὐεργέτες τῆς ἀνθρωπότητος· χάρις στὸ κήρυγμά τους τὸ μήνυμα τοῦ εὐαγγελίου ἔφτασε ἕως ἐμᾶς.
Γι᾽ αὐτό, ὅσο στὸν οὐρανὸ θὰ λάμπουν ἥλιος καὶ ἄστρα, καὶ ὅσο στὴ γῆ θ᾽ ἀναβλύζουν πηγὲς καὶ θὰ
ῥέουν ποτάμια, τὸ ὄνομά τους θά ᾽νε τιμημένο, καὶ ἰδιαιτέρως τοῦ «ἀποστόλου τῶν ἐθνῶν» Παύλου (῾Ρωμ. 11,13).Καὶ σήμερα πάλι, τὸ εὐαγγέλιο ποὺ ἀκοῦμε γι᾽ αὐτοὺς ὁμιλεῖ· γιὰ τέσσερις ἀποστόλους ποὺ κάλεσε κοντά του ὁ Χριστός (βλ. Ματθ. 4,18-23). Ἱστορεῖ τὶς συνθῆκες, πῶς ἔγινε ἡ πρόσκλησι.
* * *
Γιὰ νὰ καταλάβουμε τὸ σημερινὸ
εὐαγγέλιο, πρέπει νὰ ἔχουμε ὑπ᾽ ὄψιν, ὅτι στὴν Ἁγία Γῆ ὑπάρχει μιὰ
χαριτωμένη λίμνη, ποὺ λόγῳ τοῦ μεγέθους της ὀνομάζεται «θάλασσα τῆς
Γαλιλαίας» ἢ «τῆς Τιβεριάδος» (Ματθ. 15,29. Μᾶρκ. 1,16· 7,31. Ἰω.
6,1,23· 21,1). Αὐτὴ ἡ λίμνη μοιάζει πολὺ μὲ τὴ λίμνη τῶν Πρεσπῶν, ποὺ
ἔχουμε στὸ νομὸ Φλωρίνης. Γύρω ἀπὸ τὴ λίμνη τῆς Γαλιλαίας ἦταν
χτισμένα χωριά, μὲ μικρὰ σπιτάκια καὶ καλύβες, ὅπου κατοικοῦσαν
ψαρᾶδες. Ἦταν φτωχοὶ ἔντιμοι ἄνθρωποι, ποὺ ἔβγαιναν τὴ νύχτα στὴ
θάλασσα μὲ τὶς βάρκες τους, ψάρευαν, καὶ μὲ τὰ ψάρια ποὺ ἔπιαναν ζοῦσαν
αὐτοὶ καὶ οἱ οἰκογένειές τους. Ἄσημοι χωρικοί· ποιός τοὺς σκεπτόταν;
κανείς δὲν τοὺς ὑπολόγιζε.
Καὶ ὅμως σ᾽ αὐτοὺς πῆγε ὁ Χριστὸς καὶ ἀπ᾽ αὐτοὺς διάλεξε τοὺς πρώτους ἀποστόλους· Ἀνδρέα, Πέτρο, Ἰάκωβο καὶ Ἰωάννη.
Γεννᾶται τὸ ἐρώτημα· Γιατί ὁ Χριστὸς διάλεξε τοὺς πρώτους μαθητάς του ἀπὸ τὴν τάξι ἐκείνων τῶν φτωχῶν; Ὑπῆρχαν πλούσιοι μὲ λεφτὰ πολλά, ὑπῆρχαν ἄρχοντες καὶ ἰσχυροί, ὑπῆρχαν μορφωμένοι, ῥήτορες, φιλόσοφοι. Δὲν διάλεξε οὔτε ἀπὸ τοὺς πλουσίους, οὔτε ἀπὸ τοὺς ἰσχυρούς, οὔτε ἀπὸ τοὺς μορφωμένους.
Γιατί;
Διότι, ἂν οἱ μαθηταί του ἦταν πλούσιοι, ὁ κόσμος θά ᾽λεγε ὅτι μὲ
τὸ χρῆμα διαδόθηκε τὸ εὐαγγέλιο· ἂν ἦταν ἀπὸ τοὺς μεγάλους καὶ
ἰσχυρούς, θά ᾽λεγαν ὅτι ἐπιβλήθηκε μὲ τὴ βία τῆς ἐξουσίας καὶ τὴ
δύναμι τῶν ὅπλων· ἂν ἦταν ῥήτορες καὶ φιλόσοφοι, θά ᾽λεγαν ὅτι
νίκησαν μὲ τὴν τέχνη τοῦ λόγου. Οὔτε σοφό, οὔτε βασιλιᾶ ἢ στρατηγό,
οὔτε πλούσιο πῆρε συνεργάτη ὁ Χριστός· διάλεξε ἀδύναμους ψαρᾶδες, καὶ
ἔτσι φαίνεται ἡ δύναμις τοῦ Θεοῦ (πρβλ. Β΄ Κορ. 12,9), ἔτσι
ἀποδεικνύεται ὅτι ἡ πίστι μας εἶνε ἐξ οὐρανοῦ.
Ἡ Ἐκκλησία ξεκίνησε ἀπὸ ψαρᾶδες, ἀνθρώπους φτωχούς. Καὶ ὁ ἴδιος ὁ Χριστὸς φτωχὸς ἦταν, φτωχὸς ὅσο κανείς ἄλλος. Σπίτι δικό του δὲν εἶχε. Ὅταν κάποτε τὸν ῥώτησαν «Ποῦ μένεις;», ἀπήντησε «Ἐλᾶτε νὰ δῆτε» (Ἰω. 1,38). Κι ἄλλοτε εἶπε· Οἱ ἀλεποῦδες καὶ τὰ πουλιὰ ἔχουν φωλιές, μὰ ἐγὼ δὲν ἔχω· «ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου δὲν ἔχει ποῦ νὰ μείνῃ» (βλ. Ματθ. 8,20, Λουκ. 9,58). Τὸν φιλοξενοῦσαν σὲ σπίτια φιλικὰ ἢ τὴ νύχτα κοιμόταν κάτω ἀπ᾽ τὰ δέντρα καὶ τὰ ἄστρα τ᾽ οὐρανοῦ. Φτωχὸς ὁ ἴδιος, καὶ φτωχοὶ πήγαιναν κοντά του· βοσκοί, γεωργοί, γυναῖκες, παιδιά.
Οἱ μεγάλοι; Αὐτοὶ μακριά! Σπανίως πλούσιος (ὅπως ὁ Ἰωσὴφ ἀπὸ
Ἀριμαθαίας ἢ κάποιος ἄλλος) τὸν πλησίασε· οἱ μεγάλοι κατὰ κανόνα
ἔμειναν ψυχροί, καὶ τελικὰ αὐτοὶ συνετέλεσαν νὰ σταυρωθῇ.
Ἔκτοτε καὶ μέχρι σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας στηρίζεται σὲ ταπεινοὺς καὶ ἄσημους ἀνθρώπους, στὴ φτωχολογιά.
Θέλετε νὰ τὸ δῆτε; ῾Ρῖξτε μιὰ ματιὰ στὰ ἐκκλησιάσματα. Ὅπου κι ἂν πᾶτε, δὲν θὰ δῆτε στὴ λατρεία νὰ παρίσταται οὔτε ὑπουργός, οὔτε πρόεδρος δημοκρατίας, οὔτε νομάρχης, οὔτε εἰσαγγελεύς, οὔτε καθηγηταί, οὔτε ἀκαδημαϊκοί, οὔτε ἐφοπλισταί.
Ποιοί ἐκκλησιάζονται; ὁ φτωχὸς
λαός, αὐτὸς γεμίζει τὶς ἐκκλησίες. Οἱ ἐπίσημοι; Σπάνιο φαινόμενο! Μόνο
σὲ μεγάλες γιορτὲς κάνουν τὴν ἐμφάνισί τους γιὰ λίγο στὴν ἐκκλησία, ὄχι
γιὰ νὰ λατρεύσουν τὸ Θεό, ἀλλὰ γιὰ νὰ ἐπιδειχθοῦν καὶ νὰ τιμηθοῦν.
Ὅτι ἡ θρησκεία μας στηρίζεται στὸν ταπεινὸ κόσμο φαίνεται
ἀκόμα, ἂν ῥίξετε μιὰ ματιὰ στὸ ἱερατεῖο, στοὺς παπᾶδες μας.
Πόσοι ἱερεῖς εἶνε στὴν Ἑλλάδα; Ὀχτὼ χιλιάδες (8.000).
Ἂν ἐρευνήσετε, θὰ δῆτε –βάζω στοίχημα– ὅτι δὲν ὑπάρχει παπᾶς ποὺ νὰ βγῆκε ἀπὸ «ὑψηλὴ» οἰκογένεια. Κανένας ὑπουργός, πρωθυπουργός, εἰσαγγελέας, νομάρχης, πλούσιος, τὸ παιδί του δὲν τὸ θέλει παπᾶ. Τὰ παιδιά τους αὐτοὶ τὰ κάνουν γιατρούς, δικηγόρους, μηχανικούς, ἄλλα ἐπαγγέλματα. Παπᾶδες;…
Οἱ παπᾶδες μας ἀπὸ ποῦ εἶνε;
Σὲ ὁποιαδήποτε περιφέρεια, θὰ δῆτε, ὅτι ἱερεῖς εὐλαβεῖς
πιστοὶ ἀφωσιωμένοι στὸ καθῆκον κατὰ κανόνα προέρχονται ἀπὸ τὴν
ὕπαιθρο, ὄχι ἀπὸ μεγαλουπόλεις· εἶνε ἁπλοϊκοί, εὐλογημένα φτωχαδάκια.
Ὁ ἕνας, βοσκός, ἔβοσκε μέχρι χθὲς πρόβατα σὲ λαγκαδιὲς τῆς
Μακεδονίας· ὁ ἄλλος γεωργός, καλλιεργοῦσε τὴ γῆ μὲ τὸ τρακτέρ· ὁ
ἄλλος ψαρᾶς, μὲ τὶς βάρκες στὴν Πρέσπα· ὁ ἄλλος ἐργάτης, καὶ ποῦ; στὰ
ἀνθρακωρυχεῖα τοῦ Βελγίου, ἑφτακόσα μέτρα κάτω ἀπ᾽ τὴ γῆ· ὁ ἄλλος…
Κανένας ἀπὸ σπίτια μεγάλα. Εὐλογητὸς ὁ Θεός! Ὅπως στὴν ἐποχὴ τοῦ
Χριστοῦ οἱ ψαρᾶδες ἔγιναν ἀπόστολοι, ἔτσι σήμερα φτωχαδάκια ὑπηρετοῦν
τὴν Ἐκκλησία του καὶ γίνονται ἱερεῖς τοῦ Ὑψίστου.
Τὰ σημερινὰ παιδιά; Ἀκολουθοῦν τοὺς γονεῖς τους, δὲν γίνονται ἱερεῖς. Μέσα σὲ ἑκατὸ παιδιά, ζήτημα ἐὰν ἕνας ἢ δύο ζηλέψουν τὸ στάδιο τοῦ ἱερέως. Ἔχουν ἄλλα σχέδια· νὰ γίνουν μηχανικοί, γιατροί, ἀξιωματικοί…, ἐπαγγέλματα προσοδοφόρα· δὲν λάμπει μέσα τους σὰν ἀστέρι τὸ ῥάσο. Καὶ δὲν γίνονται ἱερεῖς, μολονότι στὴν πατρίδα μας πολλὲς ἐνορίες εἶνε κενές. Σὲ γειτονικὰ κράτη (Βουλγαρία, Σερβία, ῾Ρουμανία) ἔχουν ἱερεῖς.
Ἐδῶ; Στὴν Πρέσπα βρέθηκε ἕνα παιδάκι· πήγαινε στὴν ἐκκλησία μόλις χτυποῦσε ἡ καμπάνα, κρατοῦσε τὴ λαμπάδα, ἔκανε τὴν προσευχή του μὲ τὸν ἱερέα.
Μιὰ μέρα λέει στὸν πατέρα του· –Σκύψε νὰ σοῦ πῶ ἕνα μυστικό. –Τί, παιδί μου; –Θέλω νὰ γίνω παπᾶς. –Τί εἶπες; μὴν τὸ ξαναπῇς!…, κι ἄρχισε νὰ τὸ δέρνῃ,… Γίναμε διαβολότοπος.
Θεέ μου, σὲ τί γενεὰ ζοῦμε; Ἄλλοτε σὲ Μικρὰ Ἀσία, Πόντο, Μακεδονία θεωροῦσαν εὐλογία, τιμὴ καὶ δόξα, ἕνα παιδί τους νὰ γίνῃ ἱερεύς. Ἂς δῶ τὸ παιδί μου παπᾶ κι ἂς πεθάνω, ἔλεγαν. Τώρα ἀντέστρεψαν τὰ πράγματα.
῾Ρῖξτε ἀκόμη, ἀγαπητοί μου, ἕνα βλέμμα στὶς ἐκκλησιές, στοὺς ναούς μας. Ἐδῶ στὸ ἕως τώρα διάστημα τῆς διακονίας μου κτίστηκαν στὴ Φλώρινα ὁ Ἅγιος Παντελεήμων καὶ ἡ Ἁγία Παρασκευή, στὸ Ἀμύνταιο οἱ Ἅγιοι Κωνσταντῖνος καὶ Ἑλένη, στὴν Πτολεμαΐδα ἡ Ἁγία Σκέπη. Στοίχισαν ἑκατομμύρια.
Ποιός τοὺς ἔκτισε; Ὁ φτωχὸς λαός. Οἱ πλούσιοι; Δραχμή! Ἡ Φλώρινα ἔδωσε δεκαπέντε (15) ἑκατομμύρια, τὸ μικρὸ Ἀμύνταιο πέντε (5) ἑκατομμύρια, ἡ Πτολεμαΐδα δέκα (10) ἑκατομμύρια. Τὸ ἴδιο καὶ στὰ χωριά· αὐτοί, ποὺ κατοικοῦν σὲ σπιτάκια ποὺ στάζουν, ἔχτισαν ὄμορφες ἐκκλησιὲς στὰ σύνορα, ποὺ εἶνε καὶ μιὰ προβολὴ τῆς πατρίδος. Γι᾽ αὐτὸ λέω ὅτι ἡ Ἐκκλησία ἀπὸ ψαρᾶδες ξεκίνησε, στοὺς φτωχοὺς στηρίζεται, καὶ σ᾽ αὐτοὺς θὰ στηρίζεται πάντα. Δὲν μοιάζει ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος μὲ τὴ ῾Ρωσική, ποὺ πρὶν τὸ 1917 τὶς ἐκκλησιὲς τὶς ἔχτιζαν τσάροι. Ὄχι· ἐδῶ τὶς ἐκκλησιὲς τὶς χτίζουν οἱ φτωχοί. Οἱ πλούσιοι χτίζουν μέγαρα, ἀγοράζουν πλοῖα, κάνουν ἐπιχειρήσεις, πλουτίζουν καὶ θησαυρίζουν, μὰ στὴν ἐκκλησιὰ δὲν δίνουν.
Θέλετε κάτι τελευταῖο; Ἡ Ἐκκλησία μας εἶνε κοντὰ στὸ λαό, ὅπως δείχνουν καὶ τὰ κοινωφελῆ εὐαγῆ ἱδρύματα. Μόνο στὴν περιφέρειά μας ὑπάρχουν γηροκομεῖο γιὰ τοὺς γέρους ποὺ τοὺς πετοῦν ἔξω ἀπὸ τὰ σπίτια σὰν σκουπίδια, μαθητικὰ οἰκοτροφεῖα, κατασκηνώσεις. Εἴμαστε κοντὰ στὸ λαό.
* * *
Γιατί τὰ λέμε αὐτά, ἀγαπητοί μου; Διότι συχνὰ βγαίνουν σκορπιοὶ καὶ φίδια καὶ λένε, ὅτι ἡ Ἐκκλησία εἶνε μὲ τοὺς πλουσίους.
Ὄχι, ὄχι! Ἡ Ὀρθόδοξος Ἑλληνικὴ Ἐκκλησία εἶνε
μέσα στὸν φτωχὸ λαό μας. Γι᾽ αὐτό, ὅπως εἶπα, ὅσο θὰ ὑπάρχῃ κόσμος,
ἥλιος, ζωή, ἡ θρησκεία μας θὰ ζῇ. Στηρίζεται στὸ Θεὸ καὶ στὸ λαό· κι
ὅ,τι στηρίζεται ἐκεῖ εἶνε ἀκατάλυτο.
Εὔχομαι, τὰ φτωχὰ τοῦτα λόγια νὰ τὰ νιώσετε. Κι ἂν συναντήσετε
κανέναν ἄθεο νὰ λέῃ ὅτι εἴμαστε μὲ τοὺς μπουρζουάδες, νὰ τοῦ πῆτε·
Ὄχι! ἡ Ἑλλαδικὴ Ἐκκλησία στηρίζεται στὸ ματωμένο ῥάσο, ποὺ ἔφτειαξε
πατρίδα. Δὲν εἶνε Ἐκκλησία τῶν πλουσίων, εἶνε Ἐκκλησία τοῦ μαρτυρικοῦ
λαοῦ.
Γι᾽ αὐτὸ ἕνας παπᾶς ποὺ πιστεύει στὸ Θεὸ κι ἀγαπάει τὸ λαὸ καὶ
θυσιάζεται γι᾽ αὐτόν, παπᾶς ποὺ κάνει τὸ ῥάσο σύμβολο ἀληθείας καὶ
φλάμπουρο λευτεριᾶς, εἶνε παραπάνω ἀπὸ ἐπιγείους ἄρχοντες.
Ἁλιεῖς ἐξέλεξε ὁ Χριστός· καὶ ἁλιεῖς θὰ ἐκλέγῃ, γιὰ ν᾽
ἀποδεικνύεται, ὅτι αὐτὸς εἶνε ἡ δύναμις καὶ τὸ θεμέλιο τῆς πίστεως, ὁ
Ἰησοῦς Χριστὸς ὁ Ναζωραῖος· ὅν, παῖδες, ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε εἰς
πάντας τοὺς αἰῶνας· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Παρασκευῆς τῆς ὁμωνύμου παραμεθορίου κοινότητος νομοῦ Φλωρίνης τὴν 2-7-1978
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου