Παρασκευή 1 Μαΐου 2015

Tesco: Η πτώση και η άνοδος ενός κολοσσού


Η βρετανική αλυσίδα τροφίμων ανακοίνωσε την Τετάρτη τα αποτελέσματα για το σύνολο του έτους, και οφείλουμε να ομολογήσουμε πως τα νούμερα είναι απογοητευτικά. 
Η εταιρία ανακοίνωσε ζημία 6,4 δισ. λιρών για τα έτη 2014-2015, σηματοδοτώντας τη χειρότερη επίδοση για πάνω από 100 χρόνια.

Να σημειωθεί ότι ήταν τα πρώτα αποτελέσματα που δημοσιεύτηκαν από τότε που ανήλθε στη θέση του διευθύνοντα συμβούλου ο
Dave Lewis, τον περασμένο Ιούνιο.

Ο Lewis προσπαθούσε να αναδιαρθρώσει την επιχείρηση μετά την αποκάλυψη τον περασμένο Σεπτέμβριο για υπερεκτίμηση των εσόδων κατά 250 εκατ. λίρες, η οποία σαν αποτέλεσμα είχε την παραίτηση του προέδρου της Tesco Sir Richard Broadbent.

Στο εν τω μεταξύ, η εταιρία καλείται να αντιμετωπίσει ένα ξεχωριστό αλλά εξίσου σημαντικό πρόβλημα: τα απογοητευτικά αποτελέσματα από τις παγκόσμιες πωλήσεις. Υπάρχουν κάποια σημάδια βελτίωσης, αλλά η τιμή της μετοχής εξακολουθεί να είναι η μισή από εκείνη που ήταν το 2010.
Ας δούμε μέσα από ένα φωτογραφικό αφιέρωμα τι πήγε στραβά: 

Η εταιρία ξεκίνησε από έναν απλό πάγκο στην αγορά του Ανατολικού Λονδίνου το 1919. Ο Jack Cohen ήταν γύρω στα 20 όταν άρχισε να πουλάει στρατιωτικό εξοπλισμό από έναν απλό πάγκο στην αγορά του Hackney, αφού πρώτα είχε εγκαταλείψει το Βασιλικό Αεροπορικό Σώμα στο τέλος του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου.

Το 1934, ο Cohen άνοιξε μια αποθήκη τροφίμων στο Βόρειο Λονδίνο. Μερικά χρόνια αργότερα άρχισε να επεκτείνει τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες προς τα προάστια του Λονδίνου. Η επωνυμία Tesco προέρχεται από τα τρία πρώτα γράμματα του προμηθευτή τσαγιού του, T. E. Stockwell, σε συνδυασμό με τα δύο πρώτα γράμματα του δικού του επωνύμου.

Η Tesco μπήκε στο χρηματιστήριο του Λονδίνου το 1947. Όταν μπήκε στο χρηματιστήριο η τιμή της μετοχής της ήταν 25 πένες. Χρειάστηκαν χρόνια για να εξελιχθεί αυτή η αλυσίδα τροφίμων σε παντοπωλείο.

Μια δεκαετία αργότερα, ο Cohen άνοιξε το πρώτο του self-service σούπερ μάρκετ στο Έσεξ. Ο χώρος στάθμευσης των αυτοκινήτων, με αυτόματη μπάρα, αποτέλεσε καινοτομία για την εποχή του και το γεγονός ότι έγινε η αφορμή να γυριστεί ολόκληρη ταινία δεν προκαλεί έκπληξη.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 και στις αρχές της δεκαετίας του 1960, η εταιρεία άνοιξε περισσότερα από 500 νέα καταστήματα.

Ο Cohen είχε δώσει στα καλύτερα στελέχη της επιχείρησής του την καρφίτσα που απεικονίζεται στη φωτογραφία με τα αρχικά «YCDBSOYA», που σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει «Δεν κάνεις δουλειά αν κάθεσαι όλη μέρα».

O Cohen πέθανε το 1979.

Ωστόσο, η εταιρία του κατάφερε να ξεπεράσει την αντίπαλη Sainsbury, και μάλιστα διπλασιάστηκε σε μέγεθος.

Στις αρχές του 2000 η Tesco βρισκόταν σε καλό δρόμο για να εξαπλωθεί σε ολόκληρο τον κόσμο. Εκατοντάδες καταστήματα άνοιξαν στην Κίνα, αλλά έντονη παρουσία παρατηρήθηκε επίσης σε Ινδία, Μαλαισία και Ευρώπη. Η επεκτατική της πολιτική την  ανήγαγε σε σημείο να είναι σε θέση να ανταγωνιστεί τη γαλλική εταιρία Carrefour για τον τίτλο της δεύτερης μεγαλύτερης εταιρίας λιανικής πώλησης στον κόσμο (πρώτη είναι η WalMart).

Οι πωλήσεις όμως δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν των προσδοκιών. Πλέον, οι πωλήσεις θυμίζουν επίπεδα που η εταιρία είχε να δει από το 2005, κι αν ληφθεί υπόψιν και ο πληθωρισμός το νούμερο αυτό μειώνεται ακόμα περισσότερο.

Η οικονομική ύφεση του 2008 πυροδότησε μια παγκόσμια πτώση. Η εταιρία έχει στην κατοχή της τεράστιες εκτάσεις γης στις οποίες είχε σκοπό να επεκταθεί, κάτι τέτοιο όμως δεν συνέβη. Και ενώ άλλες εταιρίες έριξαν τις τιμές τους για να προσελκύσουν το χτυπημένο από την οικονομική κρίση αγοραστικό κοινό, η Tesco δεν αντέδρασε το ίδιο γρήγορα.

Η Tesco ξεκίνησε διαπραγματεύσεις με την China Resources Enterprise, τεράστιο όνομα στις λιανικές πωλήσεις, για μια πιθανή συνεργασία. Το Μάϊο του 2014 ανακοινώθηκε ότι η Tesco θα πάρει μερίδιο μόλις 20% της επιχείρησης. Η συνεργασία εξακολουθεί να μην είναι κερδοφόρα, σύμφωνα με το Reuters.

Τα πράγματα άρχισαν να γίνονται δυσκολότερα όταν το 2013 η Tesco ανακοίνωσε για πρώτη φορά μέσα σε περίοδο 20 ετών πτώση στα έσοδά της. Τον ίδιο χρόνο η εταιρία αποφάσισε να αποσυρθεί από την αγορά των ΗΠΑ. Τον Σεπτέμβριο του 2013, η Tesco συμφώνησε να πουλήσει περισσότερα από 150 καταστήματα Fresh & Easy Stores που είχε ιδρύσει μόλις επτά χρόνια πριν στα νότια και δυτικά των ΗΠΑ. Η εταιρία αποκάλεσε αυτή της την κίνηση «μια εύρυθμη και αποτελεσματική έξοδο από την αγορά των ΗΠΑ».

Το 2014 η Tesco ανακοίνωσε ότι 250 εκατ. λίρες απλά εξαφανίστηκαν. Η λογιστική εταιρία Deloitte ξεκίνησε τότε να ερευνά το θέμα. Η Tesco είχε προειδοποιηθεί μήνες νωρίτερα από ελεγκτές ότι ο τρόπος με τον οποίο διαχειρίζεται τα έσοδα από το εμπόριο είναι επικίνδυνος. Επίσης, αποκαλύφθηκε πως τις ημέρες μετά την ανακοίνωση, ο οικονομικός διευθυντής της εταιρίας Laurie McIlwee, δεν ήταν στο πόστο του. Στην πραγματικότητα, ο McIlwee είχε ήδη καταθέσει την παραίτησή του και ήταν απών κατά τη διάρκεια της αναζήτησης του αντικαταστάτη του.

Αμέσως μετά το φιάσκο απολύθηκαν τέσσερα υψηλόβαθμα στελέχη, και τρία ακόμη τον περασμένο Οκτώβριο. Αφού η Deloitte αποκάλυψε το μέγεθος της ζημίας, η οποία εκτιμήθηκε στις 263 εκατ. λίρες, ανακοινώθηκε και η παραίτηση του προέδρου Sir Richard Broadbent.

 Ο νέος διευθύνων σύμβουλος Dave Lewis δεν είχε ιδέα για την ωρολογιακή βόμβα που είχε αναλάβει. Ο Lewis (πρώην στέλεχος της Unilever) ανέλαβε τα καθήκοντά του σαν CEO λίγους μήνες πριν την ανακοίνωση του φιάσκου. Ο ίδιος δήλωσε στους επενδυτές πως δεν είχε ιδέα ότι η εταιρία ήταν τόσο κατεστραμμένη. Τα ηνία της θέσης πήρε από τον Philip Clarke, ο οποίος παραιτήθηκε.

Αλλά και μετά την ανακοίνωση του Σεπτεμβρίου η Tesco συνέχισε να σοκάρει την αγορά. Η μετοχή της έκλεισε στις 4,87 λίρες το 2007, ενώ συρρικνώθηκε στις 2,95 λίρες το 2008 μετά το κρούσμα της οικονομικής κρίσης. Το 2010 και το 2011 η μετοχή γνώρισε μια μικρή άνοδο, ενώ η οικονομία ήταν ακόμα αδύναμη.

Η Tesco εξακολουθεί να ηγείται στις αγορές της Μεγάλης Βρετανίας, η θέση της όμως απειλείται. Εξακολουθεί να είναι μεγάλο όνομα μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και να κατέχει τον τίτλο για τη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρία λιανικής πώλησης στον κόσμο μετά το Walmart, αλλά η θέση της είναι εξαιρετικά δύσκολη. Σύμφωνα με την τελευταία μέτρηση του Kantar Worldpanel η μετοχή του σούπερ μάρκετ είναι σταθερά κάτω από το 30% και συνεχίζει να συρρικνώνεται.


Υπάρχει ελπίδα διάσωσης; 
Μπορεί τα πράγματα να φαίνονται πολύ άσχημα τώρα, αλλά η τράπεζα HSBC θεωρεί πως υπάρχει ακόμα ελπίδα.
Έχει σημειωθεί ήδη αρκετή βελτίωση υπό τη διοίκηση του νέου CEO που ανέλαβε τα ηνία αμέσως μόλις έγινε γνωστή η έκταση της οικονομικής δεινότητας της εταιρίας.
Ο Lewis σε συνεργασία με τον νέο CFO Andy Steward προσπαθούν να μεταμορφώσουν την εταιρία.

Παρά την παρατεταμένη περίοδο κάκιστης απόδοσης, η Tesco έχει αρχίσει και σημειώνει μια στοιχειώδη ανάκαμψη στις πωλήσεις της.

Φυσικά αλυσίδες όπως η Aldi και η Lidl εξακολουθούν να ηγούνται, αλλά ο ανταγωνισμός είναι ελαφρώς πιο συγκρατημένος συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια. Η αύξηση των πωλήσεων των δυο αυτών εταιριών επιβραδύνεται, την ώρα που το μερίδιο της αγοράς αυξάνεται.

Η HSBC υποστηρίζει ότι, μακροπρόθεσμα η Tesco θα αποδώσει καλύτερα από άλλες αλυσίδες λόγω του μεγέθους της.
Τα οφέλη από την αγοραστική δύναμη, το σταθερό κόστος και η μειωμένη διανομή του κόστους λόγω του αριθμού των καταστημάτων και των εργαζόμενων, θα έχουν θετική επιρροή για την εταιρία.

απο το  sofokleousin.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου