Το πρώτο οικονομικό blog στη Βόρεια Ελλάδα // oikonomia24.blogspot.com // i.faitatzoglou@yahoo.gr
Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2011
H επιστήμη της επιλογής δώρων
Στις γιορτές προβληματιζόμαστε πολύ για τις επιλογές των δώρων που θα κάνουμε για τα αγαπημένα μας πρόσωπα. Ξοδεύουμε πολύ χρόνο και χρήμα και στο τέλος αποδεικνύεται ότι δεν κάναμε τις καλύτερες επιλογές. Προκειμένου να βοηθήσουμε, ετοιμάσαμε έναν μικρό οδηγό, που βασίζεται σε επιστημονικές μελέτες.
Ποιο είναι το καλύτερο δώρο;
Μετρητά, χρήματα !
Τα χρήματα είναι η καλύτερη επιλογή για έναν πολύ απλό λόγο: Είναι βέβαιο ότι ο παραλήπτης θα πάρει ακριβώς αυτό που θέλει.
Το 1993, ο οικονομολόγος Joel Waldfogel δημοσίευσε μια μελέτη σχετικά με το χάσμα ανάμεσα στα χρήματα που δαπανούμε για ένα δώρο, και στο τι πραγματικά αξίζει αυτό το δώρο για τον παραλήπτη. Επειδή όλοι μας σπάνια γνωρίζουμε ακριβώς τι θέλουν οι φίλοι μας και αγαπημένα μας πρόσωπα, ο Waldfogel αποφάσισε να ερευνήσει πόσα χρήματα πετάμε κάθε χρόνο κάνοντας λάθος επιλογές δώρων.
Η έρευνα του κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα δώρα που δίνουμε αποτιμώνται λιγότερο κατά το 1/10 έως και 1/3 της αξίας που πληρώσαμε. Με άλλα λόγια, αν δαπανήσετε 100 ευρώ για ένα Χριστουγεννιάτικο δώρο, οι πιθανότητες είναι ότι αυτός που θα το πάρει, θα το εκτιμήσει κάπου μεταξύ 70 και 90 ευρώ.
Κάποιες ομάδες πληθυσμού είχαν καλύτερη αίσθηση αγοράς δώρων. Οι παππούδες, γιαγιάδες, θείες και θείοι κάνουν τις χειρότερες επιλογές. Οι φίλοι κάνουν τις καλύτερες. Αλλά τελικά, τα μετρητά αποδείχτηκε το πιο αποτελεσματικό δώρο.
Έτσι, εάν δεν έχετε κάποια καλή ιδέα για δώρο, μην προσπαθήστε να μαντέψετε.
Τα χρήματα είναι απρόσωπο δώρο. Τι γίνεται αν δεν θέλω να δώσω χρήματα;
Έμφαση στο μήνυμα.
Αν αποφασίσετε να δοκιμάσετε να ξεχωρίσετε με κάτι προσωπικό, αναρωτηθείτε το εξής: “Τι θέλω να πω; “. Με τα δώρα στέλνουμε μηνύματα. Μιλάμε μέσα από αυτά. Και αυτό είναι ίσως το μεγαλύτερο μέρος της αξίας τους. Η συμβολική αξία πολλές φορές είναι μεγαλύτερη από την πραγματική.
Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Σικάγο βρήκαν ότι κάποιος που δείχνει με το δώρο του ότι κατανοεί τις προτιμήσεις του συντρόφου του, είναι πιθανό να είναι πιο επιθυμητός σε σχέση με κάποιον άλλο ο οποίος δεν έχει ιδέα για τα θέλω του συντρόφου του.
Τι μπορώ να πάρω για κάποιον που είναι σημαντικός για εμένα;
Αγορά για έναν άντρα: Πάρτε ένα gadget.
Αγορά για μία γυναίκα: Πάρτε κάτι ακριβό και άχρηστο.
Οι καθηγητές Russell Belk και Laurence Coon του πανεπιστημίου Utah, ανέλυσαν τις εμπειρίες ανδρών και γυναικών από ραντεβού που είχαν βγει, και βρήκαν τρεις βασικούς σκοπούς που είχαν τα δώρα: κοινωνική συνδιαλλαγή, οικονομική συνδιαλλαγή, ή σημάδι ανιδιοτελούς αγάπης.
Με βάση την κοινωνική έννοια, τα δώρα θεωρήθηκαν ως σύμβολο δέσμευσης. Στο οικονομικό πλαίσιο, οι άνδρες είδαν τα δώρα ως ένας τρόπο για να επιδιώξουν καλύτερα το σεξ. Οι γυναίκες, εν τω μεταξύ, είχαν την τάση να είναι πιο ανιδιοτελείς και έδιναν τα δώρα με την καρδιά τους.
Αλλά τι πραγματικά θέλουν οι άνδρες και τι οι γυναίκες; Οι Belk και Coon βρήκαν ότι οι γυναίκες νοιάζονται για την συμβολική αξία, ενώ οι άνδρες ενδιαφέρονται περισσότερο για τη λειτουργικότητα. Έτσι, για τις γυναίκες είναι καλύτερο να δωρίσουν ένα gadget. Για τους άνδρες είναι καλύτερο να επιλέξουν ένα δώρο με συναισθηματική χροιά. Ή κάτι υπερβολικό.
Στο βιβλίο του “The mating mind”, ο καθηγητής Geoffrey Miller εξηγεί ότι στο φλερτ, τα καλύτερα δώρα είναι “τα πιο άχρηστα όταν αφορά τις γυναίκες και τα πιο ακριβά όταν αφορά τους άνδρες.”
Λουλούδια. Ακριβά δείπνα. Κοσμήματα. Όσο λιγότερο χρήσιμα, τόσο το καλύτερο. Η σπατάλη είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να κερδίστε την καρδιά μιας γυναίκας.
Να αγοράσω πακέτα προσφορών για να δώσω περισσότερα δώρα και όχι μόνο ένα;
Όχι !
Σύμφωνα με νέα έρευνα από το πανεπιστήμιο του Michigan, είναι καλύτερα να αγοράσετε ένα δώρο και καλό, και δεν προσθέτει αν το συνδυάσετε με ακόμα ένα φτηνότερο.
Η μελέτη που θα δημοσιευθεί στο επόμενο τεύχος του ‘Journal of Consumer Research’, διαπίστωσε ότι οι καταναλωτές δεν επιθυμούν πακέτα προσφορών που συνδυάζουν ένα δώρο με κάτι ακόμα φθηνότερο.
Αυτοί που δέχονται τα δώρα, έχουν την τάση να βλέπουν την συνολική εικόνα. Δεν κοιτάνε το κάθε δώρο ξεχωριστά και προσθέτουν στο τέλος την αξία τους. Αντίθετα παίρνουν τον μέσο όρο, με αποτέλεσμα να υποβιβάζουν συνολικά το πακέτο δώρου.
Όποιοι ψωνίζουν δώρα έχουν την τάση να πιστεύουν ακριβώς το αντίθετο. Ότι όσο περισσότερα, τόσο καλύτερα. Όμως κάνουν λάθος.
Τι γίνεται αν δεν θέλω να δώσω φέτος δώρα ; Τι σημαίνει αυτό για μένα;
Είστε μίζεροι.
Μια μελέτη που έγινε τη δεκαετία του 1970, έδειξε ότι μόλις το 6% των συμμετεχόντων εξέταζε το ενδεχόμενο να μην δώσει δώρα τα Χριστούγεννα. Αλλά εάν δεν αισθάνεστε τη διάθεση να ψωνίσετε δώρα, το πιθανότερο είναι ότι είστε άνδρας. Μελέτες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες είναι πιο ενθουσιώδεις στο να δίνουν δώρα , επιθυμούν να δίνουν περισσότερα δώρα από όσα λαμβάνουν, και τείνουν να είναι πιο ικανοποιημένες με τις επιλογές των δώρων τους. ’Άλλωστε το να μην συμμετέχετε στο πνεύμα των Χριστουγέννων, ίσως να μην κάνει καλό και σε εσάς τον ίδιο.
Εντάξει, θα πάω αγοράσω δώρα. Πρέπει να ζητήσω να τα τυλίξουν;
Ναι.
Είτε το πιστεύετε είτε όχι, έχουν γίνει μελέτες σχετικά με την αξία του περιτυλίγματος των δώρων. Το συμπέρασμά τους; Ένα δώρο πρέπει να μοιάζει με δώρο. Τυλίξτε τα.
___
by Αντικλείδι
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου