Σάββατο 2 Απριλίου 2011

Ώρα για την "ανοιξιάτικη προπόνηση" της επιχείρησής σας

Του John Baldoni


Κάθε χρόνο τέτοια εποχή, καθώς ο χειμώνας παραχωρεί σιγά - σιγά τη θέση του στην άνοιξη, θα μπορούσαμε να ακούμε σχόλια όπως τα παρακάτω:


«Ο Sam “χτυπάει” μεγάλα νούμερα φέτος. Φαίνεται ότι είναι πολύ πιο συγκεντρωμένος στον στόχο του».


«Φέτος η Susan έχει γίνει “άσος” στις παρουσιάσεις. Είναι φανερό ότι έχει εξασκηθεί».


«Η ομάδα συνεργάζεται καλύτερα φέτος. Όλοι ξέρουν ποιος είναι ο ρόλος τους και τον εκτελούν σωστά».


Αυτές οι παρατηρήσεις θα μπορούσαν να είχαν γίνει σε μια ετήσια εκτός έδρας συγκέντρωση, όπου όλοι οι συμμετέχοντες θα ήταν επικεντρωμένοι τόσο στην ατομική τους πρόοδο όσο και στη βελτίωση της ομάδας τους.


Στο μπέιζμπολ η ετήσια αυτή συγκέντρωση είναι γεγονός: ονομάζεται ανοιξιάτικη προπόνηση. Οι ομάδες του Major League μαζεύονται είτε στην Αριζόνα είτε στη Φλόριντα για να «φορμαριστούν» για την ερχόμενη σεζόν. Η διοίκηση αξιολογεί τα ταλέντα, οι παίκτες εστιάζουν στις βασικές αρχές των θέσεών τους και η ομάδα ενσωματώνει νέους αθλητές στο ρόστερ της.


Οι προπονήσεις αυτές βοηθούν στην ανάδειξη μιας ομάδας που γνωρίζει καλά ποια είναι τα δυνατά της σημεία και ποιοι τομείς χρήζουν βελτίωσης. Ωστόσο, υπάρχουν άλλου είδους ομάδες, οι οποίες απέχουν πολύ από τον κόσμο των αθλημάτων, που θα αντλούσαν σημαντικά οφέλη αν έπαιρναν μερικά μαθήματα από τις προπονήσεις των επαγγελματιών του μπέιζμπολ. Παρακάτω ακολουθούν τρεις απλές συμβουλές που μπορείτε να ακολουθήσετε.


Επανασυνδεθείτε με την ομάδα. Οι παίκτες έχουν ανάγκη να γνωρίζουν ποιο ρόλο τους επιφυλάσσει η ομάδα και τι αναμένεται από αυτούς. Αντίστοιχα οι επιχειρηματικοί ηγέτες μπορούν να δείξουν περιγραμματικά στους εργαζομένους τους πώς ο ρόλος του καθενός συμβάλλει στη συλλογική επιτυχία της επιχείρησης. Είναι επίσης μια καλή ευκαιρία να αναλυθούν οι μελλοντικές προκλήσεις της εταιρείας καθώς και ο τρόπος αντιμετώπισής τους.


Ενισχύστε τις βάσεις σας. Οι παίκτες πηγαίνουν στην ανοιξιάτικη προπόνηση για να εξασκήσουν την τέχνη τους. Αντίστοιχα οι εργαζόμενοι μπορεί να θεωρήσουν αναγκαία την εκμάθηση νέων δεξιοτήτων. Η απλή διατήρηση του υφιστάμενου status quo σε ότι αφορά τις γνώσεις και τις δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού σημαίνει ότι μένετε πίσω. Ποια καινούρια προσόντα πρέπει να αποκτήσουν οι εργαζόμενοι για να είναι μέσα στα πράγματα, να προωθήσουν την καριέρα τους και να συμβάλουν στην επιτυχία της ομάδας;


Επαναξιολογείστε τη θέση σας. Για τους παίκτες του μπέιζμπολ η άνοιξη είναι η καταλληλότερη εποχή για να διαπιστώσουν πόση δουλειά χρειάζονται προκειμένου να ξαναβρούν τη φόρμα τους. Ομοίως, οι εργαζόμενοι πρέπει να βρουν το χρόνο να αξιολογήσουν την απόδοσή τους σε σχέση με τις στρατηγικές και τις τακτικές της εταιρείας. Πώς συμβάλλουν οι ενέργειές τους στην πρόοδο της ομάδας; Οι μάνατζερ πρέπει να συνδέσουν τις ατομικές δράσεις με τη συλλογική αποστολή της εταιρείας.


Το πλεονέκτημα της διεξαγωγής των δραστηριοτήτων αυτού του είδους σε ένα περιβάλλον εκτός της βάσης της εταιρείας είναι ότι οι συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία να απομακρυνθούν από το καθημερινό πεδίο δράσης τους –όπως συμβαίνει με τους μάνατζερ, τους προπονητές και τους παίκτες του μπέιζμπολ– και να αφιερώσουν την ενέργειά τους σε βελτιωτικές αλλαγές. Τα ανώτατα διοικητικά στελέχη πρέπει να μεταδώσουν τα βασικά τους μηνύματα, καθώς και να συναναστραφούν με τους εργαζόμενούς τους. Οι έκτακτες αυτές συγκεντρώσεις είναι ένας καλός τρόπος να αντιμετωπιστούν διάφορα ζητήματα και να τεθούν καίριες ερωτήσεις. Όμως σε αντίθεση με τις ανοιξιάτικες προπονήσεις, δεν γίνονται περικοπές: κανένας συμμετέχων δεν χάνει τη θέση του. Έτσι εμπεδώνεται το αίσθημα ότι όλοι οι εργαζόμενοι, ανεξαρτήτως ιεραρχίας, συμμετέχουν στην ίδια προσπάθεια.


Εξάλλου δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε μια άλλη βασική λειτουργία της ανοιξιάτικης προπόνησης του μπέιζμπολ: την ανανέωση του στόχου. Για τους παίκτες, τους μάνατζερ αλλά και τους οπαδούς του αθλήματος, η ανοιξιάτικη προπόνηση πάνω απ’ όλα έχει να κάνει με την ελπίδα. Είναι η κατάλληλη στιγμή για ένα νοερό ταξίδι στο όνειρο, είτε αυτό είναι η επικράτηση στον όμιλο, στην κατηγορία, ή ακόμα και στο Αμερικάνικο Πρωτάθλημα.

Το παραπάνω αποτελούν ένα καλό μάθημα για τη διοίκηση. Όσο σημαντικό κι αν είναι να επικεντρώνεστε στις απτές επιχειρηματικές δραστηριότητες, δεν βλάπτει να παρεκκλίνετε προς τον κόσμο του δυνητικού και των πιθανοτήτων. Οι ηγέτες πρέπει να προσφέρουν ελπίδα, η οποία προέρχεται από τον σκοπό της εταιρείας. Η κατανόηση του σκοπού αυτού δίνει στους ανθρώπους μια αίσθηση αποστολής και κατεύθυνσης. Παραδείγματος χάρη, αν γνωρίζετε ότι η εταιρεία σας κατασκευάζει αυτοκίνητα και φορτηγά που είναι δημοφιλή στους πελάτες, αντλείτε μια αίσθηση υπερηφάνειας από τη δουλειά σας. Ή αν γνωρίζετε ότι το νοσοκομείο σας είναι ο υπ’ αριθμόν ένα προορισμός για τους καρδιοπαθείς, αισθάνεστε υπερήφανοι γιατί η περίθαλψη που παρέχετε στους ασθενείς σας τους βοηθά όχι μόνο να επιζήσουν, αλλά και να ζήσουν καλύτερα.


Η συγκέντρωση των στελεχών μιας επιχείρησης για την ανανέωση της αίσθησης του σκοπού τους είναι βασικό κομμάτι της εταιρικής αποστολής. Για το λόγο αυτό, είναι σκόπιμο κάθε εταιρεία να βρει χρόνο να φέρει κοντά τους εργαζόμενούς της, έτσι ώστε αφενός να προωθήσει θέματα που άπτονται της ατομικής και συλλογικής βελτίωσης και αφετέρου να δείξει ότι εκτιμά πραγματικά τους εργαζόμενούς της, ότι αντιλαμβάνεται τα δυνατά τους σημεία και ότι προσβλέπει στον κόσμο των πιθανοτήτων που ανοίγεται μπροστά της.


Ο John Baldoni είναι σύμβουλος ανάπτυξης ηγεσίας, εκτελεστικός coach, ομιλητής και συγγραφέας. Το 2009 οι Top Leadership Gurus τον ονόμασαν ως έναν από τους 25 κορυφαίους ειδήμονες σε θέματα ηγεσίας στον κόσμο. Το τελευταίο του βιβλίο έχει τίτλοLead Your Boss: The Subtle Art of Managing Up (Amacom,2009). Επίσης γράφει τη στήλη «Leadership at Work» για τοHarvard Business Publishing. Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφτείτε το website του στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.johnbaldoni.com.

πηγη:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου