Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2012

Η αξιοπιστία των ερευνών αγοράς είναι ευρύτερη υπόθεση...


Από το marketingweek.gr


Η πρόσφατη κοινή ανακοίνωση του ΣΕΔΕΑ και της Ελεγκτικής Δημοσκοπήσεων, θέτει ένα πολύ σημαντικό θέμα το οποίο έχει ευρύτερες επιπτώσεις όχι μόνο στις εταιρίες που εξειδικεύονται στην πολιτική έρευνα, αλλά σε όλο το χώρο των ερευνών αγοράς.

Στην κοινή ανακοίνωσή τους, με την οποία ζητούν ουσιαστικά να σταματήσει η πρακτική με την οποία δημοσιοποιούνται εκτιμήσεις για την συμπεριφορά του εκλογικού σώματος, χωρίς να δημοσιοποιείται η πρόθεση ψήφου (η ερώτηση δηλαδή με βάση την οποία έχει διαμορφωθεί η σχετική εκτίμηση), οι δύο φορείς αναφέρουν συγκεκριμένα ότι: «…πρέπει απαραιτήτως σε όλες τις περιπτώσεις δημοσιοποίησης δημοσκοπικών ευρημάτων να αναφέρεται και να τονίζεται πρωτίστως η ρευστότητα των...
προτιμήσεων όπως καταγράφονται δημοσκοπικά στην πρόθεση ψήφου και εφόσον συνοδεύεται από εκτίμηση εκλογικού αποτελέσματος να γίνεται σαφές ότι αυτό αποτελεί εκτίμηση με ευθύνη της εταιρείας που διεξάγει την έρευνα».
Προκύπτει δηλαδή με σαφήνεια ότι το πρωτογενές και σημαντικό αποτέλεσμα είναι η πρόθεση ψήφου και το δευτερογενές και υπό αίρεση η εκτίμηση εκλογικής συμπεριφοράς. Εκτίμηση σχετική, μια που ακόμα και η ίδια η πρόθεση ψήφου «στο πλαίσιο της παρούσας κοινωνικοπολιτικής ρευστότητας πρέπει να ερμηνεύεται ως ασταθές μέγεθος».
Όλα αυτά θα ήταν αυτονόητα σε οποιαδήποτε άλλη χώρα όχι όμως και στην Ελλάδα όπου υπάρχουν κάποιες (πολύ λίγες ευτυχώς) εταιρίες, που συνεχίζουν να δημοσιοποιούν εκτιμήσεις εκλογικού αποτελέσματος χωρίς την πρόθεση ψήφου, δημιουργώντας σύγχυση στο εκλογικό σώμα (μια που τα σχετικά στοιχεία έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τα στοιχεία των υπολοίπων εταιριών), αλλά και ενδεχομένως κατευθύνοντας την ελληνική και διεθνή κοινή γνώμη, μια που τελευταία οι πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα έχουν γίνει αντικείμενο και διεθνούς ενδιαφέροντος.
Με δεδομένο ότι για ολόκληρη την αγορά έρευνας αγοράς οι πολιτικές δημοσκοπήσεις, λόγω του ευρύτερου ενδιαφέροντός τους, αποτελούν καθρέπτη και επηρεάζουν πάρα πολύ σημαντικά τη συνολική δημόσια εικόνα του κλάδου, είναι ανάγκη οι εταιρίες που εξειδικεύονται στις πολιτικές δημοσκοπήσεις να εφαρμόζουν το πνεύμα και το γράμμα των μεθοδολογικών οδηγιών των εθνικών και ευρωπαϊκών συλλογικών φορέων. Γιατί όταν δεν το κάνουν δεν προκαλούν κόστος μόνο στις ίδιες αλλά σε ολόκληρο τον κλάδο που κατ’ εξοχήν βρίσκεται σήμερα σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση, λόγω υπέρμετρου περιορισμού της ζήτησης για τις υπηρεσίες έρευνας αγοράς, που οφείλεται στην αβεβαιότητα των επιχειρήσεων για το μέλλον και στην αναστολή των νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών.
Ο ΣΕΔΕΑ και η Ελεγκτική Δημοσκοπήσεων, έκαναν άριστα που έθεσαν το θέμα και θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι οι κατευθύνσεις που έθεσαν θα εφαρμοστούν και εμπράκτως από τις (λίγες επαναλαμβάνουμε) εταιρίες που χρησιμοποιούν αυτή την πρακτική. Άλλωστε δεν υπάρχει καμία δικαιολογία την οποία κανείς σοβαρά να επικαλείται για να αποκρύπτει την πρόθεση ψήφου και να εμφανίζει μόνο την εκτίμηση ψήφου που στηρίζεται στην ερώτηση για την πρόθεση ψήφου. Πρόκειται για αυτονόητη υποχρέωση και καιρός είναι να αρχίσουμε επιτέλους σ’ αυτή τη χώρα να κάνουμε τουλάχιστον αυτονοήτως τα αυτονόητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου