Παρασκευή, 17 Ιουνίου 2016

Δύο εμπορεύματα που θα ευνοήσει το Brexit -Brexit: Τι δείχνει μελέτη του ΚΕΒΕ για τις επιπτώσεις στην Κύπρο

Brexit: Τι δείχνει μελέτη του ΚΕΒΕ για τις επιπτώσεις στην Κύπρο

Οι περισσότεροι επενδυτές αναμένουν παγκόσμιο sell-off και φυγή προς ασφαλείς αγορές σε περίπτωση Brexit, ωστόσο δύο εμπορεύματα προβλέπεται να οδηγηθούν σε ράλι.

Όπως επισημαίνει το MarketWatch, οι αγορές του
κακάο και του βρετανικού φυσικού αερίου είναι οι δύο που παραμένουν σε στερλίνα.
Τα περισσότερα εμπορεύματα, από το πετρέλαιο μέχρι το χαλκό και τον χρυσό, τιμολογούνται σε δολάρια.
Σε περίπτωση που η Βρετανία αποφασίσει να φύγει από το ευρωπαϊκό μπλοκ, η στερλίνα αναμένεται να κατρακυλήσει τονώνοντας αυτά τα εμπορεύματα, αφού θα τα καταστήσει φθηνότερα σε άλλα νομίσματα.

Μια ψήφος υπέρ της εξόδου θα προκαλέσει απότομο ράλι στο κακάο, υποστήριξε ο Max Goettler, trader στην Cocoanect στο Ρότερνταμ.
Το βρετανικό φυσικό αέριο επίσης αναμένεται να δει άνοδο, αναφέρουν οι traders σύμφωνα με το δημοσίευμα. Αυτή η ανατάραξη θα μπορούσε έπειτα να εξαπλωθεί σε άλλες αγορές φυσικού αερίου, που συνδέονται στενά με τη βρετανική.
Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα του ολλανδικού αερίου, δεδομένου ότι μεταφέρεται μέσω αγωγού που ενώνει τις δύο χώρες.

απο το  euro2day.gr

Brexit: Τι δείχνει μελέτη του ΚΕΒΕ για τις επιπτώσεις στην Κύπρο


Θα πρέπει να τονίσουμε από την αρχή ότι ένα πιθανό Brexit δεν είναι κάτι επιθυμητό σε καμιά περίπτωση και ευελπιστούμε πως οι Βρετανοί πολίτες θα πάρουν τις σωστές αποφάσεις στο δημοψήφισμα της 23ης Ιουνίου και θα ψηφίσουν την παραμονή της χώρας τους στη Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αυτή είναι και η επιθυμία της μεγάλης πλειοψηφίας των Ευρωπαίων και πολύ περισσότερο των Κυπρίων που έχουν ιστορικά στενούς δεσμούς με το ΗΒ σε πολλούς τομείς περιλαμβανομένων βεβαίως των σημαντικών οικονομικών και επιχειρηματικών τομέων.
Το μόνο βέβαιο στο ενδεχόμενο ενός Brexit, είναι η αβεβαιότητα.
 Αβεβαιότητα τόσο για το ΗΒ και την Ευρωπαϊκή Ένωση περιλαμβανομένης βεβαίως και της Κύπρου. Κι’ αυτό γιατί κανείς δεν γνωρίζει στο παρόν στάδιο τι θα περιλαμβάνει η νέα σχέση μεταξύ του ΗΒ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Θα πάρει παραδείγματος χάριν τη μορφή ένταξης στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο όπου το ΗΒ θα έχει πλήρη πρόσβαση στην Ενιαία Αγορά αλλά θα πρέπει να συνεισφέρει σημαντικά στον Κοινοτικό προϋπολογισμό (π.χ. η κατά κεφαλήν συνεισφορά της Νορβηγίας στην ΕΕ  ισοδυναμεί με το 83% αυτής του ΗΒ) και να μην έχει οποιανδήποτε επιρροή στη διαμόρφωση των Ευρωπαϊκών πολιτικών;

Θα πάρει τη μορφή Τελωνειακής Ένωσης που θα περιλαμβάνει την εφαρμογή του Κοινού Εξωτερικού Δασμολογίου χωρίς όμως εγγυημένη πρόσβαση στις αγορές τρίτων χωρών;

Ή θα έχει τη μορφή Συμφωνίας Ελευθέρου Εμπορίου με τους όποιους περιορισμούς αυτό συνεπάγεται ή ακόμα τη μορφή συμφωνιών τύπου Ελβετίας (έχοντας κατά νου όμως πως η κατά κεφαλήν συνεισφορά της Ελβετίας στην ΕΕ ισοδυναμεί με 41% αυτής του ΗΒ) όπου το ΗΒ θα έχει πρόσβαση σε συγκεκριμένους τομείς της Ενιαίας Αγοράς;

Τέλος θα έχει τη μορφή «προνομιακού καθεστώτος» όπου όμως θα υπάρχουν δασμολογικοί ή ακόμα και μη δασμολογικοί περιορισμοί;

Εκείνο που μπορεί εύκολα να εξαχθεί είναι ότι όσο πιο μεγάλη ανεξαρτησία θα εμπεριέχει η σχέση τόσο πιο δυσχερής θα είναι από οικονομικής άποψης. Βεβαίως δεν μπορούμε να αποκλείσουμε εντελώς την πιθανότητα το ΗΒ να τύχει χειρισμού ως συνηθισμένη τρίτη χώρα πιθανόν ως αποτέλεσμα της πρόθεσης των Ευρωπαίων να δυσκολέψουν το ΗΒ και να αποφύγουν παρόμοιες κινήσεις από άλλες χώρες ιδιαίτερα αν η αποχώρηση του ΗΒ αποδειχθεί επιτυχής.

Ας μην ξεχνούμε πως υπάρχουν δυνάμεις σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες που εναντιώνονται στην Ευρωπαϊκή ολοκλήρωση και οι οποίες θα ενδυναμωθούν σημαντικά αν η αποχώρηση από την ΕΕ αποδειχθεί επωφελής. Βέβαια αυτό μπορεί μακροπρόθεσμα να οδηγήσει στη διάλυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κάτι που θα είναι ιδιαίτερα επιβλαβές για το μέλλον της Ευρώπης και των πολιτών της.
Στην καλύτερη των περιπτώσεων όμως ένα ενδεχόμενο Brexit θα έχει σαν αποτέλεσμα την απώλεια μεγάλου μέρους της διεθνούς επιρροής τόσο της ΕΕ όσο και του ΗΒ (περισσότερο βέβαια αυτής του ΗΒ) ενώ επίσης θα είναι επιζήμιο για το κύρος και αυτής ταύτης της ιδέας της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε παγκόσμιο επίπεδο.

Αριθμός μελετών έχουν δείξει πως τα κράτη μέλη που θα επηρεαστούν αρνητικότερα από ένα πιθανό Brexit θα είναι η Ολλανδία, η Ιρλανδία και η Κύπρος.
Κι’ αυτό γιατί οι χώρες αυτές έχουν ισχυρούς εμπορικούς, επενδυτικούς και χρηματοοικονομικούς δεσμούς με το ΗΒ.

Στην περίπτωση της Κύπρου, διαπιστώνουμε πως με βάση τις στατιστικές για το 2015, το ΗΒ αντιπροσωπεύει σχεδόν το 9% των Κυπριακών εισαγωγών (δεύτερη χώρα μετά την Ελλάδα) και σχεδόν το  7% των εξαγωγών της χώρας όπου η μεγάλη πλειοψηφία αφορά τις υπηρεσίες (και πάλιν η δεύτερη χώρα μετά την Ελλάδα).
Με απλά λόγια το ΗΒ είναι ο δεύτερος σημαντικότερος εμπορικός εταίρος της Κύπρου και ένα Brexit θα είχε σημαντικές δυσμενείς επιπτώσεις σε αυτό το εμπόριο ιδιαίτερα αν το ΗΒ δεν πετύχει να καταλήξει σε μια καλή εμπορική συμφωνία με την  Ευρωπαϊκή Ένωση. Η όποια εισαγωγή δασμολογικών και μη δασμολογικών φραγμών θα είναι πολύ δυσχερής, ήπια ομιλούντες.

Άλλος τομέας ενδιαφέροντος είναι σίγουρα ο τουρισμός.
Είναι καλά γνωστό πως η πλειοψηφία των τουριστών προέρχεται από το ΗΒ. Το 2015 ο τουρισμός από το ΗΒ αντιπροσώπευε περίπου το  40% (ή με άλλα λόγια πέραν του ενός εκατομμυρίου τουριστών) των τουριστικών αφίξεων και σχεδόν τον διπλάσιο αριθμό από τη δεύτερη σε σημασία χώρα προέλευσης τουριστών που είναι η Ρωσία.
Τα έσοδα από τους Βρετανούς τουρίστες ξεπέρασαν το 35% των συνολικών εσόδων από τον τουρισμό και ανήλθαν σε περίπου €800 εκατ. Οι πιθανές επιπτώσεις για τον τουρισμό έχουν να κάνουν με την ισοτιμία της στερλίνας έναντι του ευρώ σε περίπτωση  Brexit  και με τις όποιες απαιτήσεις σε σχέση με την έκδοση βίζας που πιθανόν να τεθούν σε εφαρμογή από την ΕΕ με βάση τις διευθετήσεις που θα ισχύσουν αναφορικά με τις επισκέψεις Βρετανών σε κράτη μέλη της ΕΕ.

Αν η στερλίνα αποδυναμωθεί έναντι του ευρώ σαν αποτέλεσμα της αβεβαιότητας που θα υπάρξει, αυτό θα επηρεάσει οπωσδήποτε αρνητικά τον τουρισμό από το ΗΒ αλλά κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι ο κίνδυνος αυτός πάντα θα υπάρχει καθώς το ΗΒ επί του παρόντος αλλά και στα επόμενα χρόνια δεν πρόκειται να γίνει μέλος της Ευρωζώνης ακόμα και αν επιλέξει να παραμείνει στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Όπως είναι γνωστό η Βρετανία και η Δανία είναι οι μόνες δύο χώρες της ΕΕ που δεν έχουν την νομική υποχρέωση να ενταχθούν στο ενιαίο νόμισμα και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει.

 Η διευθέτηση που πέτυχε ο Βρετανός Πρωθυπουργός Κάμερον τον περασμένο Φεβρουάριο επαναλαμβάνει ότι «το Ηνωμένο Βασίλειο δικαιούται ως εκ των Συνθηκών να μην υϊοθετήσει το ευρώ και έτσι να διατηρήσει την Βρετανική στερλίνα ως το νόμισμα του».
Ο Πρωθυπουργός εξασφάλισε επίσης τη δέσμευση ότι το ΗΒ δεν θα χρειαστεί ποτέ να συμμετέχει σε διασώσεις των κρατών μελών της Ευρωζώνης και ότι θα προστατεύει τα συμφέροντα του όταν η ΕΕ συζητά χρηματοοικονομικά και οικονομικά νομοθετήματα.

Από τη άλλη, οι όποιες απαιτήσεις σε σχέση με την έκδοση βίζας θα προκαλέσουν σε κάποιο βαθμό ταλαιπωρία αλλά πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι πως θα γίνουν διευθετήσεις από την Κυπριακή Δημοκρατία για διευκόλυνση της κατάστασης και επιτάχυνση των διαδικασιών όπως έγινε στην περίπτωση της Ρωσίας.

Άλλο θέμα έχει να κάνει με τους Βρετανούς απόδημους που ζουν στην Κύπρο.
Υπολογίζεται ότι περίπου 60000 – 70000 απόδημοι περιλαμβανομένων 12,000 συνταξιούχων και ατόμων που πλησιάζουν τη συντάξιμη ηλικία είναι μόνιμοι κάτοικοι ενώ άλλοι 40000 περίπου διαθέτουν εξοχικές ή δευτερεύουσες κατοικίες στην Κύπρο.

Εκτός από άλλα οφέλη για την Κυπριακή οικονομία, οι απόδημοι αποτελούν πηγή ξένου συναλλάγματος και οι όποιες διαδικασίες έκδοσης βίζας δυνατόν να δημιουργήσουν κάποια προβλήματα αν και τα κριτήρια για μόνιμη διαμονή που υπάρχουν στην Κύπρο προσφέρουν διέξοδο για αντιμετώπιση της κατάστασης και μετριασμό των όποιων προβλημάτων δημιουργηθούν.

Αυτό που είναι ίσως πιο ανησυχητικό είναι ότι ένα  Brexit μπορεί να σημαίνει την παγοποίηση των Βρετανικών κρατικών συντάξεων, όπως συμβαίνει με άλλες χώρες που δεν είναι μέλη της ΕΕ και όπου δεν υπάρχουν αμοιβαίες διευθετήσεις.

Οι απόδημοι θα μπορούσαν επίσης να χάσουν τα δικαιώματα τους σε άλλα επιδόματα του ΗΒ.
Ένα άλλο ζήτημα αφορά την ιατρική περίθαλψη. 
Η Ευρωπαϊκή Κάρτα Ιατρικής Ασφάλισης δίνει πρόσβαση σε κρατική ιατρική περίθαλψη στις χώρες που ανήκουν στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο, περιλαμβανομένης της Ελβετίας, με μειωμένο κόστος ή ακόμα και δωρεάν.
 Με ενδεχόμενο Brexit τέτοια πρόσβαση μπορεί να μην είναι δυνατή. Εν πάση περιπτώσει όμως θα αναμέναμε πως θα γίνουν αμοιβαίες διευθετήσεις μεταξύ της Κύπρου και του ΗΒ έτσι που να μετριαστούν οι όποιες αρνητικές εξελίξεις.

Οι Κυρίαρχες Βρετανικές Βάσεις (ΚΒΒ) στην Κύπρο αποτελούν ακόμα ένα ζήτημα στην περίπτωση ενός Brexit.
Η Συμφωνία Σύνδεσης του 2003 στην οποία έχει ενσωματωθεί το Πρωτόκολλο 3 τέθηκε σε ισχύ την 1η Μαΐου 2004. Οι ΚΒΒ περιλαμβάνονται στην τελωνειακή περιοχή της ΕΕ.
Για τον σκοπό αυτό και με βάση το Άρθρο 2 του Πρωτοκόλλου, αριθμός πράξεων που αφορούν την τελωνειακή ένωση και την κοινή εμπορική πολιτική καθώς και οι εφαρμοστικές τους πράξεις ισχύουν στις ΚΒΒ.
Υπάρχουν όμως απαλλαγές και εξαιρέσεις από δασμούς και φόρους σε προμήθειες στις Βρετανικές στρατιωτικές δυνάμεις και το συνδεδεμένο προσωπικό οι οποίες έχουν παραχωρηθεί από τη Συνθήκη Εγκαθίδρυσης και παραμένουν στο Πρωτόκολλο.

Η Κοινή Αγροτική Πολιτική ισχύει για τις ΚΒΒ. Το ΗΒ ανέθεσε πλήρως τα γεωργικά θέματα των Βάσεων στην Κυπριακή Δημοκρατία.
Η εφαρμογή των κτηνιατρικών και φυτοϋγειονομικών κανόνων της ΕΕ όπως αυτοί αναφέρονται στο Άρθρο 3 (β) του Πρωτοκόλλου έχει επίσης ανατεθεί στην Κυπριακή Δημοκρατία.
Προϊόντα για τα οποία απαιτείται φυτοϋγειονομικό πιστοποιητικό δεν μπορούν να εισαχθούν απευθείας από τρίτες χώρες στις ΚΒΒ αλλά εισέρχονται στην Κύπρο μέσω λιμένα ή αερολιμένα στις ελεγχόμενες από την Κυβέρνηση περιοχές της Κυπριακής Δημοκρατίας. Παρόμοιες διαδικασίες εφαρμόζονται στην περίπτωση εισαγωγής ζώων και ζωϊκών προϊόντων από τρίτες χώρες τα οποία χρειάζονται κτηνιατρικό έλεγχο.

Το Άρθρο 4 του Πρωτοκόλλου προνοεί πως πρόσωπα τα οποία διαμένουν ή εργάζονται στις περιοχές των ΚΒΒ και υπόκεινται στη νομοθεσία για τις κοινωνικές ασφαλίσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας θα τυγχάνουν χειρισμού για τους σκοπούς του Κανονισμού του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Αρ. 1408/71 ως να διέμεναν ή να εργάζονταν στα εδάφη της Κυπριακής Δημοκρατίας. Το Πρωτόκολλο επομένως δίνει στα πρόσωπα που εργάζονται στις ΚΒΒ ίδιο καθεστώς με αυτά που εργάζονται στην Κυπριακή Δημοκρατία για σκοπούς κοινωνικών ασφαλίσεων.
Πέραν των προνοιών του Πρωτοκόλλου, η Διοίκηση των ΚΒΒ έχει προβεί σε διευθετήσεις για μονομερή εφαρμογή της άμεσα εφαρμόσιμης νομοθεσίας της ΕΕ.
Ως αποτέλεσμα άλλες επίσης πρόνοιες του Κοινοτικού κεκτημένου ισχύουν έμμεσα στις ΚΒΒ.
Αυτή η Διάταξη ενεργοποιεί τη δέσμευση της Διοίκησης των ΚΒΒ ότι «οι νόμοι που ισχύουν για τους Κύπριους κατοίκους των Βρετανικών βάσεων θα είναι όσο το δυνατόν οι ίδιοι με τους νόμους της Κυπριακής Δημοκρατίας».
Συγκεκριμένα για συμμόρφωση με αυτή τη δέσμευση η Διοίκηση των ΚΒΒ υϊοθέτησε το Ευρώ ως το νόμισμα της την ίδια στιγμή με την Κυπριακή Δημοκρατία (την 1η Ιανουαρίου 2008).

Είναι εμφανές από τα πιο πάνω ότι σε περίπτωση Brexit το καθεστώς που θα ισχύει στις ΚΒΒ θα πρέπει να τύχει επαναδιαπραγμάτευσης μεταξύ της Κυπριακής Δημοκρατίας και του Ηνωμένου Βασιλείου χωρίς όμως να επηρεάζονται οι κύριες πρόνοιες της Συνθήκης Εγκαθίδρυσης. Δεν αναμένονται όμως να υπάρξουν ανυπέρβλητα προβλήματα.

Μία από τις πιο σημαντικές δυσμενείς επιπτώσεις για την Κύπρο σε περίπτωση Brexit είναι αναμφισβήτητα η απουσία του ΗΒ σε σχέση με την υπεράσπιση αριθμού θεμάτων σε επίπεδο ΕΕ όπου η Κύπρος ευθυγραμμίζεται πλήρως με το Ηνωμένο Βασίλειο αφού τα θέματα αυτά είναι μεγάλης σημασίας για την οικονομία της. Ένα τέτοιο θέμα είναι οι προσπάθειες για εναρμόνιση των φορολογικών συστημάτων στην ΕΕ.
Το μεγαλύτερο εμπόδιο σ’ αυτές τις προσπάθειες προέρχεται από την Βρετανία η οποία μαζί με άλλα κράτη μέλη περιλαμβανομένης και της Κύπρου, ευνοεί χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές και φιλικά φορολογικά συστήματα προς τις επιχειρήσεις.
Ενδεχόμενο Brexit θα μπορούσε να οδηγήσει στην επιβολή φορολογικής εναρμόνισης με σχεδόν σίγουρες αρνητικές επιπτώσεις για την Κύπρο.
Επιπλέον αν το ΗΒ αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η ΕΕ θα απολέσει ένα σημαντικό καθαρό εισφορέα στον προϋπολογισμό της, στην ουσία τον δεύτερο μεγαλύτερο. Αυτό το κενό θα πρέπει να συμπληρωθεί είτε μέσω ψηλότερων  εισφορών από τα εναπομείναντα κράτη μέλη, περιλαμβανομένης της Κύπρου (υπολογίζονται κατά το μέγιστο σε 5.8% των σημερινών επιπέδων)  ή μέσω μικρότερων εξόδων κάτι που θα επηρεάσει και πάλιν τα εναπομείναντα κράτη μέλη, περιλαμβανομένης της Κύπρου.
Επιπρόσθετα το ΗΒ πρωταγωνιστεί στην ανακατανομή των εξόδων από τα διοικητικά έξοδα και τη στήριξη της γεωργίας  προς προγράμματα στήριξης της καινοτομίας και της ανάπτυξης περιλαμβανομένης της έρευνας. Θα είναι πολύ πιο δύσκολο να μετακινηθεί η ΕΕ προς αυτή την κατεύθυνση την επόμενη προγραμματική περίοδο, χωρίς το ΗΒ να στηρίζει τη θέση αυτή στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και αυτό σίγουρα δεν είναι μια θετική εξέλιξη για την Κύπρο.

Υπάρχει επίσης και το ζήτημα του μεγάλου αριθμού Κυπρίων φοιτητών (περίπου 8500) σε Βρετανικά Πανεπιστήμια οι οποίοι απολαμβάνουν τα χαμηλότερα δίδακτρα που ισχύουν και για τους ντόπιους φοιτητές αφού τόσο η Κύπρος όσο και το ΗΒ είναι μέλη της ΕΕ. Ενδεχόμενο Brexit θα δημιουργήσει αβεβαιότητα και δυνατόν να αυξήσει το κόστος σπουδών στο ΗΒ για τους Κυπρίους καθώς είναι γνωστό πως οι φοιτητές από τρίτες χώρες πληρώνουν ψηλότερα δίδακτρα.

Τέλος υπάρχει το ζήτημα του αυξανόμενου αριθμού Κυπρίων που εργάζονται ή αναζητούν εργασία στο ΗΒ, κάτι το οποίο θα γίνει πιο δύσκολο αν το Ηνωμένο Βασίλειο επιλέξει να αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση και κάτι που θα πρέπει να αποτελέσει θέμα διαπραγματεύσεων μεταξύ της Κύπρου και του ΗΒ πιθανόν στη βάση του Κοινοπολιτειακού καθεστώτος της Κύπρου.
Έχοντας αναφέρει όλα αυτά θα πρέπει να επισημανθεί ότι με βάση την «ρήτρα εξόδου» του Άρθρου 50 της Συνθήκης της ΕΕ το κράτος που αποχωρεί και η ΕΕ έχουν δύο χρόνια να διαπραγματευτούν την «συμφωνία αποχώρησης» η οποία θα θέτει το χρονοδιάγραμμα και τις λεπτομέρειες του διαζυγίου. Πολλοί αναλυτές όμως πιστεύουν ότι αυτό είναι ένα πολύ υπεραισιόδοξο σενάριο για την περίπτωση του ΗΒ. Το ΗΒ πολύ πιθανόν θα αντιμετωπίσει μια δεκαετία αβεβαιότητας μέχρι να αποδεσμευτεί από όλους τους Κοινοτικούς κανονισμούς που απέκτησε κατά τη σαρανταετή περίοδο μέλους της ΕΕ.
Με άλλα λόγια, ενδεχόμενο Brexit θα είναι μια παρατεταμένη διαδικασία κατά την οποία οι επιχειρήσεις θα αντιμετωπίσουν μεγάλη και αυξανόμενη αβεβαιότητα η οποία θα έχει αντίκτυπο στις επενδυτικές τους αποφάσεις αλλά και μακροοικονομικές επιπτώσεις. Ίσως όμως ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι η πιθανότητα επιτυχίας της εξόδου και οι επιπτώσεις που αυτό θα έχει ιδιαίτερα όσον αφορά την ενθάρρυνση φυγόκεντρων πολιτικών δυνάμεων στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Αυτό μπορεί να σημαίνει πως η ΕΕ έχει κίνητρο να αυξήσει το κόστος της εξόδου για το ΗΒ με την άρνηση της να διαπραγματευτεί μια ειδική συμφωνία, ή με την εξαίρεση του ΗΒ από πτυχές της Ενιαίας Αγοράς.
Το τελευταίο, ιδιαίτερα αν είναι πολιτικά υποκινούμενο, θα αυξήσει το άμεσο οικονομικό κόστος του Brexit για την ΕΕ καθώς και την σχετιζόμενη αβεβαιότητα.
Θα έχουμε λοιπόν ένα Brexit? Ειλικρινά ευελπιστούμε πως όχι.

Η επαναδιαπραγμάτευση από τον Βρετανό Πρωθυπουργό των όρων της συμμετοχής του ΗΒ στην ΕΕ (σε μια μαραθώνια σύνοδο κορυφής τον περασμένο Φεβρουάριο στις Βρυξέλλες) περιλαμβάνει διευθέτηση που επιτρέπει στο ΗΒ να περιορίζει κάποια επιδόματα/ωφελήματα στους μετανάστες, να καθυστερεί την ψήφιση χρηματοοικονομικών νομοθεσιών που προέρχονται από την Ευρωζώνη και να σταματά την όποια συμβολική πρόοδο σε σχέση με «περισσότερη Ευρώπη». Πιστεύουμε πως αυτό θα είναι αρκετό για να εξασφαλιστεί η αναγκαία πλειοψηφία για παραμονή στην ΕΕ.
Ένα όμως είναι βέβαιο. 
Όλα τα κράτη μέλη θα νοιώσουν τον αντίκτυπο ενδεχόμενου Brexit, τόσο σε πολιτικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο και αυτό σίγουρα δεν είναι προς το συμφέρον της Ευρώπης.

Λεωνίδας Πασχαλίδης, Ανώτερος Διευθυντής KEBE

απο το nomisma.com.cy

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου