Δευτέρα 21 Απριλίου 2014

Ειδική Οικονομική Ζώνη η Κριμαία


Ο πρωθυπουργός της Ρωσίας, Ντμίτρι Μεντβέντιεφ, έχει ανακοινώσει ήδη τα σχέδια δημιουργίας μιας ειδικής οικονομικής ζώνης (ΕΟΖ) στη χερσόνησο. Ο σκοπός των αναμορφώσεων είναι να
καταστεί η Κριμαία, από επιδοτούμενη, σε περιοχή δότη.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της εταιρίας «Ειδικές Οικονομικές Ζώνες», Βαντίμ Τρετιακόφ, η περιοχή έχει καλές προοπτικές, μεταξύ άλλων και λόγω της γεωγραφικής της θέσης.
 Η δημιουργία ΕΟΖ είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο που βοηθά στην προσέλκυση άμεσων επενδύσεων. 
Η ΕΟΖ μπορεί να κηρυχθεί σε ολόκληρη την περιοχή, όπως συνέβη και με το Καλινινγκράντ.
 Όπως σημειώνει ο Τρετιακόφ, είναι προφανές ότι η δημιουργία οικονομικής ζώνης στην Κριμαία, θα διέπεται από ιδιαίτερους κανόνες, ενώ η χερσόνησος θα αποτελέσει περιοχή μικτού τύπου περιλαμβάνοντας ένα σύμπλεγμα από τομείς ανάπτυξης.
Καζίνο  
Ανάμεσα στις επιλογές που εξετάζονται, είναι η δημιουργία στην Κριμαία μιας ζώνης τυχερών παιχνιδιών. Όπως δήλωσε ο πρωθυπουργός της Δημοκρατίας, Σεργκέι Αξένοφ, η κυβέρνηση της Κριμαίας αναζητεί ήδη το μέρος για την εγκατάσταση καζίνο. Ωστόσο οι ειδικοί παρουσιάζονται επιφυλακτικοί απέναντι σε αυτή την προοπτική.
Ο Βλαντίμιρ Γκορτσακόφ, διευθυντής για θέματα περιφερειών, του οίκου αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας, «Expert RA», υπενθυμίζει ότι στη Ρωσία προς το παρόν δεν υπάρχει εμπειρία επιτυχημένης εφαρμογής ανάλογου σχεδίου. Περισσότερο υποσχόμενοι για την ανάπτυξη της ΕΟΖ και την προσέλκυση επενδύσεων μπορούν να καταστούν οι τομείς που είναι ήδη αρκετά ανεπτυγμένοι στην περιοχή, όπως ο τουρισμός, η βιομηχανία και οι μεταφορές.
 Τουρισμός

 Livadia

Η «βαριά βιομηχανία» της περιοχής είναι ο τουρισμός, πιστεύει ο Γκορτσακόφ. Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά η περιοχή καταλαμβάνει τη 2η θέση στη Ρωσία σε αριθμό χώρων φιλοξενίας.
Δηλαδή, ένας τουρίστας δεν έχει πρόβλημα να βρει ξενοδοχείο, δωμάτιο ή διαμέρισμα.
Ωστόσο, το 80% αυτών των επιχειρήσεων είναι «σκιώδες».
Οι ειδικοί εκφράζουν τη βεβαιότητα ότι η εισαγωγή φορολογικών ελαφρύνσεων για το συγκεκριμένο είδος επιχειρηματικότητας θα επιτρέψει να βγουν από τη σκιά οι ιδιώτες, και επίσης θα προσελκύσει στην περιοχή ρωσικούς και διεθνείς ξενοδοχειακούς φορείς.
Κατά την άποψη του Γκορτσακόφ, μπορεί συγκεκριμένα να εφαρμοστεί η πρακτική του φόρου επί του τεκμαρτού εισοδήματος, δηλαδή ένας σταθερός φόρος για τα κατά προσέγγιση εισοδήματα. Επίσης, για την αύξηση της τουριστικής ροής, είναι απαραίτητη η ανάπτυξη των συγκοινωνιακών υποδομών. Μέχρι τώρα τον κύριο όγκο των τουριστών αποτελούσαν κάτοικοι της Ουκρανίας. Με βάση τους υπολογισμούς του προέδρου της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων της Ρωσίας, Βλαντίμιρ Καντορόβιτς, στην Κριμαία έρχονταν κατά μέσο όρο 4 εκατ. Ουκρανοί και 2 εκατ. Ρώσοι ετησίως. Οι περισσότεροι δε, χρησιμοποιούσαν πάντα τα τρένα, ενώ με το αεροπλάνο μετέβαιναν στην Κριμαία μόνο 300 χιλ. τουρίστες, αναφέρει ο ειδικός.
 Βιομηχανία
Στη 2η θέση όσον αφορά τις προοπτικές της Κριμαίας, βρίσκεται η ανάπτυξη των παραγωγικών δυνατοτήτων της.
 Ο Γκορτσακόφ τονίζει ότι η βιομηχανία ειδικά, αποτελεί σήμερα τον βασικό τομέα, καθώς αποφέρει το 37% επί του συνόλου των εσόδων του προϋπολογισμού.

Τη βιομηχανική βάση αποτελούν οι επιχειρήσεις μεταποίησης αγροτικών προϊόντων και η χημική παραγωγή.

 Πιο ελκυστικός για τους επενδυτές είναι ο κλάδος των αγροτικών προϊόντων, δηλαδή των σιτηρών, της αμπελουργίας, κηπουρικής, καλλιέργειας λαχανικών, των αιθέριων ελαίων και αρωματικών φυτών όπως η λεβάντα, το φασκόμηλο, τα τριαντάφυλλα.
Σε αυτό τον τομέα, σύμφωνα με τους ειδικούς, μπορούν να έρθουν ρωσικές εταιρίες από τις πιο ανεπτυγμένες γεωργικά περιοχές της Ρωσίας, δηλαδή από το Κρασνοντάρ και το Ροστόβ.

Ωστόσο, για την ανάπτυξη της αγροτικής οικονομίας θα πρέπει να επιλυθεί το πρόβλημα της υδροδότησης.
Οι τρόποι που έχουν επιλέξει οι ρωσικές αρχές για να συμβεί αυτό, είναι ένα εργοστάσιο αφαλάτωσης θαλασσινού νερού, η κατασκευή αγωγού από το Κρασνοντάρ και η δημιουργία χώρων αποθήκευσης στη χερσόνησο Ταμάνσκι.
Μεταφορές
Τέλος, ο τρίτος τομέας είναι οι μεταφορές και η λογιστική υποστήριξη. Σύμφωνα με τον Γκορτσακόφ, σήμερα το μερίδιο των μεταφορών καταλαμβάνει μόνο το 10% στην οικονομία της περιοχής. Αυτό προέρχεται κυρίως από τα τέσσερα εμπορικά λιμάνια, της Ευπατορίας, της Γιάλτας, της Θεοδοσίας και του Κερτς. Όπως αναφέρει, μελλοντικά είναι δυνατή η προσέλκυση για την ανάπτυξή τους μεγάλων ιδιωτικών αλλά και ημικρατικών επενδύσεων. Κίνητρο γι’ αυτό μπορεί να αποτελέσει η δημιουργία ΕΟΖ λιμενικού τύπου στο έδαφος της δημοκρατίας.

Στρατός

Οι ρωσικές επενδύσεις θα είναι κατά πρώτο λόγο κρατικές και θα κατευθυνθούν στον αμυντικό τομέα.

 Στη χερσόνησο θα δημιουργηθεί κατά πάσα πιθανότητα μεγάλη στρατιωτική βάση.
Όσον αφορά το εμπορικό δυναμικό, η φθορά των υποδομών των λιμανιών της Κριμαίας είναι πολύ μεγαλύτερη από ότι εκείνη των μεγάλων ρωσικών λιμανιών στη Μαύρη θάλασσα. 
Να επενδύσουν στην ανακαίνισή τους μπορούν εκείνες οι εταιρίες, τις οποίες θα προσελκύσει το δυναμικό της περιοχής.
Ωστόσο, εδώ τίθεται το θέμα της ζήτησης, καθώς μέχρι τώρα, από τα λιμάνια της Κριμαίας έκανε εισαγωγές και εξαγωγές μόνο η Ουκρανία.

Όπως σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος της χρηματιστηριακής εταιρίας «Alor», Σεργκέι Χεστάνοφ, μόλις επιλυθεί το ζήτημα της συγκοινωνιακής σύνδεσης η περιοχή θα βρεθεί σε ένα νέο επίπεδο ανάπτυξης. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του, τα έργα θα αρχίσουν να είναι κερδοφόρα μετά 3-5 χρόνια.

Όσον αφορά τους επενδυτές, τις κρατικές επενδύσεις θα ακολουθήσουν οι ιδιωτικές, ενώ μακροπρόθεσμα, μόλις επιλυθεί το θέμα του στάτους της Κριμαίας σε διεθνές επίπεδο, θα εισέλθουν και κεφάλαια από το εξωτερικό.

απο το  http://rbth.gr/business

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου