Τετάρτη 9 Μαρτίου 2011

«Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη». Να υπάρξει ή να μην υπάρξει;

Η Ρωσία εξακολουθεί να ενδιαφέρεται για την υλοποίηση του σχεδίου κατασκευής του υπερβαλκανικού πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, όμως είναι επίσης έτοιμη να βγει οποιαδήποτε στιγμή απ’ αυτό το σχέδιο. Η Ρωσία εξακολουθεί να ενδιαφέρεται για την υλοποίηση του σχεδίου κατασκευής του υπερβαλκανικού πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, όμως είναι επίσης έτοιμη να βγει οποιαδήποτε στιγμή απ’ αυτό το σχέδιο. Έτσι δήλωσε ο Ρώσος Υπουργός Ενέργειας Σεργκέι Σματκό. «Παγοποιήσαμε ουσιαστικά όλες τις εργασίες σ’ αυτό τον τομέα, εξαιτίας της ασαφούς θέσης της επίσημης Βουλγαρίας»,- παρατήρησε ο Σεργκέι Σματκό. Η Ρωσία, όπως είπε, θα ενεργεί και στο μέλλον σύμφωνα με τις διακυβερνητικές και τις διεταιρικές Συμφωνίες, ενώ σε περίπτωση που η βουλγαρική κυβέρνηση δεν θα εκπληρώνει και στο μέλλον τις διακυβερνητικές συμφωνίες που είχαν υπογραφεί νωρίτερα, η Ρωσία επιφυλάσσεται του δικαιώματος να απαιτήσει την αποζημίωση των απωλειών σύμφωνα με τους υφιστάμενους κανόνες. Η Ρωσία, όπως είπε ο Σεργκέι Σματκό, δεν ποντάρει σήμερα και τόσο σ΄αυτό το σχέδιο και εφαρμόζει διάφορα παράλληλα σχέδια, μαζί και στο έδαφός της.

Ας σημειωθεί σχετικά με αυτό, ότι οι συνομιλίες για το σχέδιο Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη διεξάγονται από το 1994. Αυτός ο πετρελαιαγωγός προβλεπόταν ως παράλληλος διάδρομος μεταφοράς πετρελαίου που θα έπρεπε να αποσυμφορήσει την κατάσταση στα Στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων. Στην αρχή προβλεπόταν ότι ο αγωγός αυτός θα τεθεί σε λειτουργία το 2011, όμως η κατασκευή του αναβαλλόταν συνέχεια λόγω της θέσης της Βουλγαρίας, η οποία δήλωνε συνέχεια πως θα βγει από το σχέδιο εξαιτίας των αμφιβολιών της για την οικολογική ασφάλεια του αγωγού. Φέτος τον Φεβρουάριο στα ΜΜΕ εμφανίστηκαν πληροφορίες ότι οι ρωσικές εταιρείες επίσης σχεδιάζουν να εγκαταλείψουν το σχέδιο κατασκευής αυτού του αγωγού. Τότε τα επίσημα πρόσωπα της Ρωσίας διέψευσαν αυτές τις πληροφορίες. Εξάλλου, στις 20 Μαρτίου λήγει η προθεσμία πληρωμής από τη Βουλγαρία του χρέους της ύψους 7,3 εκατομμυρίων ευρώ που έχει στο πλαίσιο αυτού του σχεδίου. Αναφερόμενος στις αιτίες της τόσο πρωτοφανούς αργοκινησίας της βουλγαρικής πλευράς, ο Σεργκέι Πραβοσούντοφ, διευθυντής του ρωσικού Ινστιτούτου Εθνικής Ενέργειας, είπε: «Η Βουλγαρία θέλει να εξασφαλίσει την παραχώρηση σ΄αυτήν όσο το δυνατόν πιο ευνοϊκών όρων συμμετοχής στο σχέδιο, προσπαθώντας ταυτόχρονα να επιρρίψει όλο το βάρος των επενδύσεων στα άλλα συμβαλλόμενα μέρη και πρωτ’ απ’ όλα στη Ρωσία. Η Βουλγαρία υπολογίζει μόνο να παίρνει μερίσματα σε μορφή πληρωμής για την διοχέτευση πετρελαίου μέσω αυτού του αγωγού στο έδαφός της. Εννοείται ότι τέτοια τροπή των εξελίξεων δεν συμφέρει τη Ρωσία. Η κατάσταση δεν πρέπει να μετατρέπεται σε υπαγόρευση, όταν μαζί με την παραχώρηση κομματιών γής για την κατασκευή του πετρελαιαγωγού, η χώρα προβάλλει πάρα πολλούς απαράδεκτους οικονομικούς όρους. Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η Βουλγαρία δεν έχει μονοπώλιο στη δοσμένη αγορά. Υπάρχει ακόμα και σχέδιο κατασκευής πετρελαιαγωγού μέσω του τουρκικού εδάφους- το σχέδιο Σαμσούντα-Τζεϊχάν, το οποίο θα παρακάμψει επίσης τα Στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων. Με άλλα λόγια, η Ρωσία έχει από τι να διαλέξει. Έτσι λοιπόν, η βουλγαρική πλευρά θα πρέπει να περιορίσει τις ορέξεις της. Εξάλλου, η υφιστάμενη κατάσταση δεν είναι τραγική προς το παρόν. Πιστεύω ότι τελικά τα μέρη θα καταλήξουν σε συμβιβασμό και το σχέδιο Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη θα υλοποιηθεί»,- παρατήρησε συμπεραίνοντας ο Ρώσος εμπειρογνώμονας Σεργκέι Πραβοσούντοβ.

πηγη:greek.ruvr.ru

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου